W ciągu roku warzywa zdrożały o 40 proc. A to nie koniec problemów
W sezonie letnim ceny warzyw nadal będą rosły, a w najlepszym razie zatrzymają się na obecnym poziomie. Możliwe jest też, że w sklepach będzie brakowało wybranych warzyw, pokazuje analiza UCE Research i uczelni WSB Merito blisko 2 tys. cen detalicznych warzyw.
Susza podbija ceny warzyw
W kwietniu warzywa były na drugiej pozycji z wynikiem 35,7 proc. r/r, natomiast w marcu br. zdrożały o 39,6 proc. r/r i zajęły drugą pozycję w rankingu, podano. Z kolei owoce zdrożały w maju r/r o 11,7 proc.
„Wzrosty cen warzyw w Polsce są konsekwencją mniejszej podaży, a także są ściśle powiązane z ubiegłorocznym spadkiem produkcji w UE, który był na poziomie ok. 10 proc. r/r. Spowodowane to było suszami i niekorzystną sytuacją hydrologiczną, która wciąż zresztą się utrzymuje. I obecnie te warunki w Polsce dalej się pogarszają. Warto też dodać, że warzywa są bardzo wrażliwe na czynniki klimatyczne i ze względu na swoją masę potrzebują sporych ilości wody” – powiedział konsultant merytoryczny indeksu dr Krzysztof Łuczak, cytowany w komunikacie.
Eksperci z UCE Research wskazali, że ze wszystkich badanych artykułów, czyli nie tylko warzyw, ale w sumie blisko stu najczęściej kupowanych w Polsce produktów (w tym m.in. żywności, napojów, chemii gospodarczej, karm dla zwierząt czy art. dla dzieci), najbardziej zdrożała marchew – wzrost wyniósł 133,6 proc. r/r, a na drugim miejscu w zestawieniu prawie stu ww. produktów znalazła się cebula z podwyżką o 106,9 proc. r/r. Trzecia w kategorii warzyw oraz czwarta na liście prawie setki ww. artykułów była papryka, która zdrożała o 50,6 proc. r/r.
GUS: Żywność i napoje zdrożały o prawie 19 proc.
Inflacja konsumencka w maju wyniosła 13 proc. w ujęciu rocznym – podał dziś Główny Urząd Statystyczny (GUS). Okazuje się, że odczyt za miniony miesiąc jest identyczny jak wstępny szacunek przedstawiony przed dwoma tygodniami.
Z danych urzędu wynika, że ceny w poszczególnych kategoriach – w porównaniu z majem 2022 r. – wzrosły następująco:
- Żywność i napoje bezalkoholowe + 18,9 proc.
- Napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe + 12,5 proc.
- Odzież i obuwie + 7,4 proc.
- Użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii +16,1 proc.
- Wyposażenie mieszkania i prowadzenie gospodarstwa domowego +12,4 proc.
- Zdrowie + 10 proc.
- Łączność + 9,3 proc.
- Rekreacja i kultura +13,3 proc.
- Edukacja +13,7 proc.
- Restauracje i hotele +15 proc.
W kategorii żywność i napoje bezalkoholowe nastąpił wzrost o 18,9 proc. Wzrost cen poszczególnych produktów w tej kategorii był następujący:
- Ryż +17,7 proc.
- Mąka +13,3 proc.
- Pieczywo +15,8 proc.
- Makarony i produkty makaronowe 20,7 proc.